پاپی لینوکس


هر روز که با گنو/لینوکس کار می کنی چیزهای جالبی می بینی و اگر برنامه نویس باشی و سختی های کار رو دیده باشی می فهمی که این کارا به این راحتی انجام نشدند. به عنوان مثال در گنو/لینوکس برنامه ای به نام Wine وجود داره که تمام API های ویندوز رو از نو طراحی کرده، این برنامه میتونه برنامه های ویندوزی را در پلتفرم های مختلف اجرا کنه، وقتی به عنوان مثال یک بازی که برای ویندوز نوشته شده با Wine به راحتی روی گنو/لینوکس قابل اجراست رو میبنی، به قدرت گنو/لینوکس پی میبری اما اشتباه نکنید این قدرت گنو/لینوکس نیست این قدرت فلسفه ایست که پشت این برنامه ها وجود داره و به نظر من اگر کسی فلسفه نرم افزار آزاد رو درک نکنه بهتره به همون ویندوز برگرده.

امروز با چیزی رو به رو شدم که باعث شگفتیم شد، حتما درباره توزیع های گنو/لینوکس اطلاعاتی دارید، امروز نسخه پاپی لینوکس رو دانلود کردم با حجمی معادل 104 مگابایت که به نظر من این توزیع خیلی بیشتر از 104 مگابایت کار واسه شما انجام میده. به نظر من این توزیع سه ویژگی مهم داره:

۱- این توزیع بر پایه هیچ کدوم از توزیع های دیگه مثل دبیان یا Slackware نیست. این توزیع از اول (Scratch) نوشته شده است.

۲- در این توزیع فرقی بین کاربر ریشه و عادی وجود ندارد، در واقع شما به عنوان یک کاربر عادی میتونید کل سیستم عامل خودتونو خراب کنید.

۳- دیسک زنده برای این توزیع وجود دارد! خوب این که نشد ویژگی. البته این دیسک ویژگی جالبی داره، اول که سیستم عامل از روی دیسک بوت می شود تمام این دیسک بر روی حافظه اصلی شما کپی می شود و شما میتونید دیسک یا هر وسیله ای که با اون سیستمتون رو بوت کردید از سیستم جدا کنید بله درسته این سیستم عامل فقط روی حافظه قرار داره. و نکته جالب تر این که شما میتونید جلسه کاری (فاصله زمانی بین لحظه ورود به سیستم عامل و خروج از آن) خود رو ذخیره کنید هر جا که دوست داشتید (1 فایل). حتی شما میتونید جلسه کاریتون رو روی یک دیسک ذخیره کنید، حتی لازم نیست این دیسک قابلیت نوشتن مجدد هم داشته باشد.

هدف این سیستم عامل سادگی برای کاربر و کوچکی است واقعا ساده است تمام کدک های ویدیویی رو به صورت پیش فرض پشتیبانی می کند. برای وصل شدن به اینترنت نیازی به هیچ تنظیماتی ندارید. برای هر کاری که شما در این سیستم عامل می خواهید انجام دهید یک Wizard طراحی شده است و به ساده ترین شکل ممکن تمام کارها را برای شما انجام می دهد. در ضمن در این سیستم عامل از دابل کلیک خبری نیست برای هر کاری که می خواهید انجام دهید فقط یک کلیک کافی است. حتی اگر کاربر ویندوز هم هستید پیشنهاد می کنم یک بار این سیستم عامل رو تست کنید شما نیازی به نصب این سیستم عامل ندارید فقط لازمه روی یک CD، DVD، فلش USB یا هر چیزی که دم دستتونه بریزید و سیستمتون رو با اون بوت کنید. من تضمین میکنم هیچ صدمه ای به سیستمتون وارد نمیشه.

راستی اطلاعات کامل تری رو میتونید از صفحه ویکی پدیا فارسی با نام پاپی لینوکس، که ترجمه خودم هست بدست بیارید. خیلی خوشحال میشم که ایرادات ترجمه من رو بگیرید، که این میتونه باعث پیشرفت من بشه.

وب سایت اصلی پاپی لینوکس

پاپی لینوکس در ویکی پدیا فارسی

پاپی لینوکس در ویکی پدیا انگلیسی

دانلود پاپی لینوکس

puppy linux 4.3

=-=-=-=-=
Powered by Bilbo Blogger

  1. نوامبر 13, 2009 در 07:48

    سلام.
    ممنون. کار مفیدی انجام دادید.

  2. نوامبر 26, 2009 در 16:15

    جالب

  3. hadar
    دسامبر 9, 2010 در 20:10

    من نسخه ۵.۱.۱ دانلود کردم و دارم این مطلب رو مینویسم سریع راحت ساده و بی نقص هست و درایور های ای تی ای و نویدیا و اینتل رو با یک کلیک نصب کنید و انواع مرورگرها و حتی گوگل ارت و شما میتونید تمام بسته های نصبی اون که با فرمت پت هست رو از اینترنت دانلود کنید و در یک سی دی نگه دارید و هر جا خواستید بدون اینترنت نصب کنید.

  4. محمد نوری
    ژوئیه 10, 2016 در 16:37

    سلام. کار خوبی است. ولی نمی دانم این سایت چرا قسمت تماس با ما ندارد. می خواستم بگویم حامد جان من از سیستم های عامل کوچک خیلی خیلی خوشم می آید. این پاپی رو دانلود کردم. رو ماشین مجازی اجرا می شه ولی رو سیستم اصلی مانبتور من قدرت نداره. crt رو تنظیم نشده. چه طوری می تونم قبل از بالا اومدن اونه رو 1024*724 تتنظیم کنم.
    در ضمن اگه امکان داره بخشی برای آموزش این سیستم عامل بگذارید مقاله یا هر چه کی باشه تا مبتدی هایی مثل من هم از اون استفاده بکنند

    • Hamed
      ژوئیه 10, 2016 در 17:14

      سلام محمد عزیز،
      ممنون بابت نظری که گذاشتید. خیلی خوبه که علاقه دارید و از این سیستم‌عامل استفاده می‌کنید، اما با توجه به این‌که من این مطلب رو خیلی وقت پیش نوشتم و در حال حاضر از پاپی لینوکس استفاده نمی‌کنم اطلاعاتی در مورد این موضوع ندارم، اما لینک زیر احتمالا بتونه به شما کمک کنه:
      http://www.puppylinuxfaq.org/how-to/22-bundled-software/124-set-resolution-a-color-depth.html

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

