بایگانی

Archive for آوریل 30, 2010

در نهایت اوبونتوی ۱۰.۰۴ منتشر شد

آوریل 30, 2010 3 دیدگاه

Ubuntu Logo

امشب اوبونتوی ۱۰.۰۴، با کلی حرف و حدیث منتشر شد. من نمی‌خوام دربارهٔ ویژگی‌های اوبونتوی ۱۰.۰۴ صحبت کنم. بیشتر دوست دارم در مورد مسائلی که به وجود اومده صحبت کنم. چندین وقته که می‌خوام در مورد این مسائل بنویسم ولی وقت نمی‌کنم، انتشار اوبونتوی ۱۰.۰۴ بهانهٔ خوبیه برای نوشتن در مورد این مسائل.

چند ماه پیش که تصویرهایی از اوبونتوی ۱۰.۰۴ منتشر شد، خیلی‌ها از شبیه شدن اوبونتو به مک اواس ده انتقاد کردند و خیلی حرف‌ها زده شد، بعضی‌ها می‌گفتند اوبونتوی ۱۰.۰۴ شبیه بادمجون شده یا حرف‌هایی مثل این. چند روز بعد از این حرف‌ها مارک شاتلورث حرف‌های جالبی زد. مارک شاتلورث گفت که دنیای آزاد دموکراسی نیست! به نظر من حرف قشنگیه و باید چند لحظه دربارهٔ این حرف تأمل کرد.

Ubuntu 10.04

به راستی دموکراسی چیست؟ دموکراسی دادن قدرت به دست مردم است، اما مهم این است که چگونه؟

در حال حاضر در دنیا!، برای این‌که یک شخص خاص به قدرت برسد باید از فیلترهایی عبور کند که تایید صلاحیت شود (این یعنی گرفتن آزادی و به طبع اون گرفتن قدرت از مردم) و بعد از تایید شدن توسط گروهی خاص! شما باید در یک رقابت به اصطلاح عادلانه شرکت کنید و امیدوار باشید که مردم به شما رأی بدهند. خوب این‌جا قسمت دوم گرفتن آزادی اتفاق می‌افتد. اگر شخصی پول بیشتری داشت و تبلیغات بیشتری کرد احتمال به دست آوردن اکثریت آرا برای او بیشتر می‌شود و حال سوال دوم این است که آیا همیشه مردم براساس منطق خودشان رأی می‌دهند یا براساس احساسات، در هر دو صورت اشتباه است، کسی که براساس منطق تصمیم می‌گیرد، می‌گوید فلان نفر مدیریت ده‌ها سازمان دولتی را در قبل داشته‌است و دارای مدرک دکترا است و … بنابراین رأی من این است. این سوال پیش می‌آید که چگونه آن سِمت‌های مدیریتی را به دست آورده است، آیا براساس دانش و قدرت داشتن مدیریت، آن‌ها را به دست آورده است یا براساس ارتباطات! اما کسی که براساس احساسات تصمیم می‌گیرد، با حرف‌های مختلف مردم تصمیمش عوض می‌شود، گول ظاهر ساده را می‌خورد و …

اما به نظر من، به دلیل سخت‌افزاری بودن دنیا ایجاد تغییرات سخت است و دموکراسی در حال حاضر جواب‌گوی این دنیای سخت‌افزاری است. اما در دنیای کامپیوتر و نرم‌افزار چطور؟

آیا تا به حال فکر می‌کردید که دنیای آزاد دیجیتال یعنی دموکراسی؟ به نظر من این‌طور نیست.

دنیای آزاد دارای قوانین ساده‌ و کمی است. تمام ابزار موجود است و تمام افراد دنیا، آزاد هستند که تولید کنند به شرطی که این قوانین ساده را زیر پا نگذارند. افراد و گروه‌هایی که بیشتر تلاش کنند، بهتر نتیجه می‌گیرند. و آن گروه می‌تواند تصمیم بگیرد که ظاهر یک سیستم‌عامل چگونه باشد، شاید خیلی‌ها آن ظاهر را نپسندند اما این دنیا، دنیای دموکراسی نیست! اگر شما بهتر می‌توانید عمل کنید از ابزار استفاده کنید و سیستم‌عامل بهتری بسازید!

من خودم به شخصه خیلی سیاست‌های اوبونتو رو پشتیبانی نمی‌کنم، مثلا استفاده از نرم‌افزارهای دارای پتنت مثل تام‌بوی، گنوم دوو یا استفاده از کرنل دارای قسمت‌های غیرآزاد یا گسترش نرم‌افزار انحصاری سمت سرور اوبونتو وان. اما از این انتقاد نمی‌کنم که چرا اوبونتو تصمیم گرفته شبیه مک بشه، این دنیا، آزاد است، شرکت کنونیکال تصمیم گرفته این کارو انجام بده، حتما هدفی برای خودش داشته، برای جذب کاربر بیشتر و بهبود ظاهر اوبونتو و …

به نظر من انتقاد کردن از این موضوع خیلی جالب نباشه، شما به راحتی می‌تونید ظاهرا اوبونتو رو با چند تا کلیک عوض کنید.

اما نباید به شرکت کنونیکال اجازه بدید که قوانین نرم‌افزار آزاد رو زیر پا بذاره، به عنوان مثال از تام‌بوی استفاده نکنید، از جایگزین اون به نام جی‌نوت استفاده کنید. از کرنل دارای بخش‌های غیرآزاد استفاده نکنید، از جایگزین کرنل آزاد استفاده کنید. و کارهایی از این دست می‌تونه آزادی ما رو تضمین کنه.