خانه > ویندوز, اوبونتو, اخبار > تقلید مایکروسافت از اوبونتو

تقلید مایکروسافت از اوبونتو


windows

یکی از ویژگی‌های جالب اوبونتو داشتن یک نرم‌افزار کاربر پسند به نام Ubuntu Software Center است که شما به راحتی و با چند کلیک می‌توانید نرم‌افزار مورد نظر خود را جستجو و نصب کنید.

ظاهرا اطلاعاتی که از معرفی ویندوز ۸ درز پیدا کرده‌است، داشتن یک برنامه مجتمع برای نصب نرم‌افزار در ویندوز ۸ است که مایکروسافت می‌خواد یک جورایی با Windows Azure ادغامش کنه، چیزی که در حال حاضر در اوبونتو وجود دارد.

ubuntu_software_center

شما اگر با اوبونتو کار کنید می‌دانید که چه راحت می‌توانید نرم‌افزار مورد نظر خود را نصب کنید. یکی از کارهای بزرگی که مایکروسافت خوب بلده انجام بده تقلید کردنه :).

Leaked MS Presentation Shows App Store Plans For Windows 8

=-=-=-=-=
Powered by Bilbo Blogger

  1. ebraminio
    ژوئن 29, 2010 در 03:08

    اوبونتو؟

    • Hamed
      ژوئن 29, 2010 در 03:13

      ؟

  2. زهره
    ژوئن 29, 2010 در 18:45

    فن بوییسم فن بوییسم است! مایکروسافت و اپل و لینوکس… فرقی نمی کند: به شما فن بوی می گویند!

    متاسفانه مخالفت کورکورانه با مایکروسافت تبدیل شده است به نوعی «با کلاسی» و در مواردی «با سوادی»!

    شباهت بین یکی از امکانات «اوبونتو» با مشخصات غیر رسمی و تایید نشده ی «ویندوز 8» که حتی به طور قطع مشخص نیست سال 2012 به بازار بشود یا نه را «تقلید» می خوانید اما (احتمالا-با شناختی که از طرفداران ریچارد استالمن دارم!) از کپی برداری 100% (حتی در GUI و منوها!!!) در «Open Office» به عنوان تقلید یاد نمی کنید!

    این که شخصی طرفدار آزادی باشد یک چیز است و این که شخصی آزادی مورد نظر خود را به شکل های مختلف تحمیل کند چیز دیگریست و مغایر ابتدایی ترین اصول آزادی است! البته منظور من به شما نیست… ریچارد استالمن و Free Software Foundation مد نظر من هستند!

    بحث با استالمن مانند بحث با یک بسیجی متعصب است! (البته عذر خواهی رسمی ایشان از اپل و اعتراف به بی اساس بودن ادعاهایشان ایشان را کمی از «بسیجیسم» دور می کند!)

    فن بوی نباش هموطن گرامی!

    نهایتا… فرض کنید ادعای شما صحیح باشد. مایکروسافت از یکی از امکانات اوبونتو استفاده کرده باشد… مگر شعار شما آزادی نیست؟! آیا این آزادی برای همه نیست؟! آیا آزادی فقط برای طرفداران FSF مجاز است؟! برای بقیه «تقلید» و «کپی» برداری محسوب می شود؟!

    • Hamed
      ژوئن 29, 2010 در 19:47

      من از مایکروسافت خورده نگرفتم، مایکروسافت همیشه در حال تقلید کردنه و البته در این راه موفق هم بوده‌است. من بیشتر با کارهای ضد رقابتی این شرکت مخالف بودم. یک نگاه به انتقادهایی که از مایکروسافت میشه بندازید بیشتر متوجه خواهیدشد:
      http://en.wikipedia.org/wiki/Criticism_of_Microsoft
      من طرفدار هیچ‌کس من جمله ریچارد استالمن نیستم و همیشه طرفدار طرز تفکر افراد هستم.
      در مورد GUI هم می‌تونید تاریخچه GUI رو مطالعه کنید یا فیلم Pirates of Silicon Valley رو ببینید. http://www.imdb.com/title/tt0168122
      ریچارد استالمن، بسیجی؟!!!!!

      • زهره
        ژوئن 29, 2010 در 20:33

        دوست عزیز من از صفحه ویکی پدیای شما به اینجا آمدم! طرفدار/دوستدار/هم نظر ریچارد استالمن چیز بدی نیست! از آن فرار نکنید!

        قصد بحث راه انداختن ندارم اما کدام تقلید؟! مثال بزنید!

        GUI و مجموعا منوها و فضای یک نرم افزار تحت عنوان look and feel تحت حمایت قوانین بین المللی هست! در این مورد بخصوص (OpenOffice) طی یک ملاقات شخصی بین بیل گیتس و استیو بالمر و اسکات مک نیلی مسئله شکایت مایکروسافت از Sun و Oracle به صورت توافقی منتفی شد! خود Sun و Oracle با حضور در جلسه و توافق با مایکروسافت کپی برداری «عینی» از مایکروسافت را تایید کردند. (بر سر «Java و C#» و «OpenOffice» معامله ای بین طرفین صورت گرفت.) بنابراین نگویید که OpenOffice کپی برداری از کامل از MS Office نبوده!
        در مورد تاریخچه ی GUI هم خب باید بدانید قضیه ی شکایت اپل از مایکروسافت و بل العکس و شکایت زیراکس از اپل مربوط به دوران ویندوز 3 می شود! آن زمان MS Office و Look and Feel آن وجود خارجی نداشته!

        بله ریچارد استالمن در دنیای خود از نظر تعصب و برخورد با مخالف یک بسیجی است! کافی است یک گزارش از شرکت ایشان در یک کنفرانس بخوانید و در مورد رفتار و طرز پاسخگویی ایشان با شرکت کنندگان مخالف ایشان (تمسخر توهین عصبانیت و ترک جلسه!) یک تحقیق کوچک بفرمایید!

      • Hamed
        ژوئن 30, 2010 در 12:04

        من گفتم طرفدار شخص ریچارد استالمن نیستم، من طرفدار طرز تفکر اونم و از اون فرار نمی‌کنم.
        look and feel مربوط به ابزار ویدجت میشه و در حال حاضر تمام ابزارهای ویدجت دارای look and feelهای خودشونند مثلا ابزار ویدجت کیوت دارای look and feelهای مختلفی است من جمله ویندوزی است یعنی در سیستم‌عامل‌های دیگه شما می‌تونید با انتخاب اون قیافهٔ نرم‌افزارتون شبیه اونی بشه که تو ویندوزه (شکل منوها، رنگ‌هاش، دکمه‌ها و …)
        یک قانونی در آمریکا هست به نام trade dress که میگه شرکت‌ها نباید محصولات خودشون رو شبیه به محصولات دیگران بسازند که مردم نتونند تشخیص بدند که کدوم محصول اصلی است. من نمیدونم چه چیزی در اپن‌آفیس هست که شبیه آفیس مایکروسافته اگر منظورتون منوهاشه که خوب طبیعی است هر نرم‌افزاری منو داره! شاید منظورتون اسم نرم افزاره؟!در رابطه با ملاقت بیل و… یک {{مدرک معتبر}} بدید ببینم موضوع سر چیه؟!
        شرکت‌های بزرگی همچون مایکروسافت، آی‌بی‌ام، اپل، اچ‌پی و چند شرکت دیگه به راحتی قوانین رو زیر پا می‌ذارند یک فیلم مستند در همین رابطه ساخته شده که می‌تونید این فیلم رو ببینید. البته این فیلم بیشتر در مورد patent صحبت مبکنه و این‌که چگونه شرکت‌ها از این موضوع سو استفاده می‌کنند.
        من اکثر سخنرانی‌های ریچارد استالمن رو دیدم (تو همین بلاگ هم یکی از فیلم‌هاشو گذاشتم)، من تو سخنرانی‌هاش دیدم عصبانی بشه اما ندیدم جلسه رو ترک کنه! اگه لطف کنید یک {{مدرک معتبر}} بدید تا ببینم واقعا این کار رو ریچارد استالمن کرده یا نه!
        در ضمن من از بحث کردن بدم نمیاد، با بحث کردن آدم خیلی چیزا رو یاد می‌گیره

  3. زهره
    ژوئن 29, 2010 در 18:50

    این هم یک نمونه از تناقض در باورها و بی انصافی در «داوری» های شما و طرفداران استالمن. به این دو تیتر توجه کنید:

    Ylmf OS توزیعی شبیه ویندوز اکس‌پی (حرفی از تقلید و کپی برادری نیست!)
    تقلید مایکروسافت از اوبونتو (مایکروسافت بد! مایکروسافت دزد! مایکروسافت تقلید کار!)

    !

    • Hamed
      ژوئن 29, 2010 در 19:51

      داوری! بی‌انصافی! طرفدار استالمن!
      من کی گفتم مایکروسافت بده یا دزده؟؟!!
      توزیع گنو/لینوکس چیست؟

      • زهره
        ژوئن 29, 2010 در 20:36

        مهم نیست تعریف شما از «توزیع گنو/لینوکس» چیست! کپی برداری Look and Feel یک نرم افزار جرم است!

        باور نمی فرمایید سرچ کنید!

        مسئله برخورد شما در انتخاب تیتر است! یک جا مایکروسافت را در ذهن خواننده تقلید کار و کپی کار معرفی می کنید و جای دیگر از کپی برداری Look and Feel وینوز XP استقبال می کنید! مسئله فن بوییسم است!

  4. ژوئن 29, 2010 در 19:04

    مگه میشه؟!
    نرم افزار های ویندوز اکثرا (که چه عرض کنم، همگی) تجاری اند…
    البته مگه اینکه بخواد بجای دکمه Install Free در اوبونتو، Install Paied بزاره :دی

    • Hamed
      ژوئن 29, 2010 در 20:00

      اتفاقا نرم‌افزارهای سیستم‌عامل‌های دیگه هم اکثرا تجاری هستند. یک نرم‌افزار میتونه پولی باشه و تجاری هم باشه و یک نرم‌افزار میتونه مجانی باشه و تجاری هم باشه. به نظر شما مرورگر فایرفاکس تجاری نیست؟!! یا اپن آفیس تجاری نیست؟!! تجاری بعنی که شما بتونید با ساختن یک نرم‌افزار پول دربیارید یکی از راه‌هاش فروختن نرم‌افزاره، راه‌های دیگه هم وجود داره.
      پیاده‌سازی اونم خیلی سادست به راحتی میشه اون رو هم پیاده‌سازی کرد.

  5. ali
    ژوئن 29, 2010 در 22:15

    من نمی‌دونم مایکروسافت دقیقا می‌خواد چه کاری بکنه و چه قصدی داره از این کار. از مایکروسافت و سیاست‌هاش هم دل خوشی ندارم! ولیکن با این لحن نوشتن شما خیلی مشکل دارم. اولا اینی که شما می‌فرمایید مختص اوبونتو نیست و بیشتر توزیع‌های لینوکس به این شکل هستند. ثانیا خود لینوکس در جاهای زیادی شبیه به نرم‌افزارای مایکروسافته بنابراین نمی‌شه از مایکروسافت به خاطر این کار خرده گرفت.
    در کل این نوشته به عنوان خبر خوب بود، اما این لحن، لحن خوبی نبود. ببخشید اگر اینجوری صحبت می‌کنم، این هم نظر شخصیه منه که ممکنه غلط باشه.

  6. ژوئیه 2, 2010 در 08:33

    بابا چرا بچه گانه می نویسید.
    الگو برداری توی همه کار های دنیا انجام میشه
    حالا اگه فایرفاکس می خواد Tab هاش رو ببره توی قسمت نوار عنوان این تقلید از کروم محسوب میشه؟
    یا اینکه ابونتو از اپل تقلید کرده که ابونتو 10.4 شده شبیه سیستم عامل مک شده؟

  7. بابک
    ژوئیه 2, 2010 در 16:51

    زهره عزیز
    بحث رو از یک فکر به یک شخض رسوندی و باید برات توضیح بدم در مورد استالمن
    این آدم هرچند بهش میگی بسیجی ،که خوب میدونی بسیار بار منفی زشتی داره و باعث میشه برا من سخت بشه باتو بحث کنم، اما باید خوب شناختش.کسی که همه داراییاش رو ول کرد برای اینکه مردم رو به یک آرمان فکری که پایه اون آزادی برسونه.هرچقدر تندخو باشه فکر و حرکتش قابل تقدیره.
    این بحث کپی برداری رو کسانی مطرح می کنند که با دلیل وجود لینوکس و خصوصا بنیاد گنو آشنا نیستن.گنو اتفاقا معتقد همه باید از هم تقلید کنن و نظرات خام همدیگه رو بهبود ببخشن.اما هیچ وقت یادتون نره اوبونتو و ویندوز فرقی با هم نمیکنن.هر دوتا توسط شرکت های تجاری و با اهداف تجاری توسعه داده میشن.اگر بحث آزادی و تقلید میکنید میتونید فقط از کرنل لینوکس مثال بزنید.
    من بین این همه آدم نشده کسی رو به کسی پشنهاد بدم اما شناخت استالمن رو همونطور که در بلاگم هست به همه توصیه میکنم.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

